Vicky De Beule

Over Vicky De Beule

MIJN VISIE

Een gezonde levensstijl bevat voor mij 4 pijlers die intens en onderling met elkaar verbonden zijn:

  • voldoende slaaprust
  • evenwichtig eten
  • regelmatig bewegen
  • mentale gezondheid

Ik ben dan ook erg benieuwd naar de huidige kwaliteit en kwantiteit van je slaap, je eetgewoontes, fitheid en welbevinden. Als diëtiste met een holistische kijk, bespreken we de 4 pijlers en coach ik je intensief op het vlak van voeding en eten.

Let food be thy medicine, zei Hippocrates. Daar geloof ik heel sterk in. De juiste voeding houdt je gezond en is essentieel, zowel bij preventie van als bij de strijd tegen onze welvaartsziekten (kanker, diabetes, obesitas, hart- en vaarziekten en dementie).

Ik leg geen focus op je gewicht. Een gezond gewicht bereiken is namelijk geen doel op zich, maar het gevolg van een gezonde levensstijl. Ik kijk w?l hoe gezond en evenwichtig je lichaam is samengesteld aan de hand van een BIVA-meting.

We kijken verder dan enkel “wat” je eet. Ook hoe, waar, wanneer of waarom je eet, bespreken we. Hoe jij tegenover voeding staat, hoe het eetklimaat bij je thuis is of hoe jij kijkt en luistert naar je eigen lichaam.

We evalueren wat al goed loopt en waaraan je nog wil werken. Op jouw tempo en stapsgewijs, opdat je het volhoudt. Het is perfect mogelijk om als niet-sporter voldoende te bewegen of als chocoholic te blijven genieten van dat stukje chocolade. Niets is verboden en niets moet.

MIJN SPECIALISATIES

MOEILIJKE ETERTJES

Je kan bij mij terecht voor de preventie en aanpak van moeilijk eetgedrag bij jonge kinderen.

Ben je zwanger? Proficiat! Heb je nood aan juiste informatie, gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten en gegeven door een professional, met kennis van zake, zodat jij straks goed voorbereid bent? Welkom! Ik licht je graag toe hoe jij ervoor kan zorgen dat je kindje vanaf dag 1 een gezonde relatie met voeding opbouwt en hoe je moeilijk eetgedrag zo goed als mogelijk kan voorkomen. Dat start namelijk al van in de buik.

Als ouder van een “moeilijke eter” krijg je van iedereen goed bedoeld advies en heb je zelf al alles geprobeerd. Wat wél werkt en welke de juiste (op)voedingsstrategieën zijn, licht ik je uitgebreid toe. Op die manier kan jij thuis weer positief aan de slag. Ik begeleid in de eerste plaats de ouder(s) en, afhankelijk van de leeftijd, ook het kind.

In dit kader vermeld ik graag de Proeftoren: het educatieve spel om jonge kinderen te ondersteunen in het leren proeven. Meer achtergrond informatie over het spel vind je hier. 

Er is ook een handleiding beschikbaar voor iedereen die werkt met jonge kinderen en graag een workshop wil organiseren rond spelenderwijs leren proeven. Tot slot kondig ik graag mijn boek “Ik lust dat niet” aan dat vanaf juni beschikbaar is.  

GLUTEN INTOLERANTIE

Als mama van twee zonen die aan Coeliakie (glutenintolerantie) lijden, was het voor mij een evidentie om me hierin te specialiseren. Als ervaringsdeskundige weet ik hoe zwaar deze diagnose op je kan wegen en hoe moeilijk dit levenslang dieet kan lijken. Mits een goede begeleiding zal je zien dat dit dieet haalbaar is en zal je dankzij het huidige en ruime aanbod aan glutenvrije producten nog steeds van elke maaltijd genieten. Ik maak je graag wegwijs in het lezen van etiketten, in het vinden van de juiste producten en het aanpassen van recepten enzovoort. Jammer genoeg stoot je als coeliakie patiënt al eens op onbegrip in je omgeving. Dankzij de wetenschappelijke informatie die ik met je deel, word je hiertegenover weerbaarder en besef je waarom je dit dieet volhoudt.

WHOLE FOOD PLANT-BASED

Wil je gaan voor een meer plantaardig voedingpatroon? Proficiat, want je maakt, net zoals een sterk toenemend aantal personen, een zeer goede keuze. Vegan is in opmars. Een veganistisch eetpatroon kan echter ook ongezond zijn, wanneer het rijk is aan toegevoegde suikers, vetten en bewerkt voedsel. Een plantaardige hamburger is dus niet per definitie gezonder dan een kippenburger, los van het feit dat de eerste nog steeds veel beter is voor dier en planeet.

Whole food plantaardig (WFPB) staat voor onbewerkte, plantaardige voeding met zo weinig mogelijk toegevoegde vetten. Dit is de gezondste versie van plantaardig eten en de beste keuze voor dier, planeet ?n mens. Je hoeft niet 100% WFPB te eten. Meer plantaardig is al een grote stap in de goede richting. Hoe je dit concreet aanpakt, vertel ik je. En uiteraard antwoord ik op al je vragen zoals hoe kom ik aan voldoende eiwitten, welke supplementen moet ik nemen, hoe leg ik aan mijn familie uit waarom ik geen vlees meer wil eten?

MIJN OPLEIDINGEN

  • Master in de Communicatie, Universiteit Antwerpen
  • Manama in Cultuurmanagement, Universiteit Antwerpen
  • Bachelor in de Voedings- en Dieetleer, Odisee Hogeschool
  • Certificate Your Child?s Weight: Helping without Harming, Ellyn Satter Institute
  • Certificate Plant-Based Nutrition, Cornell University
  • Permanente bijscholing via webinars, seminaries, opleidingsdagen in binnen- en buitenland

MIJN DOEL

Ervoor zorgen dat ik als coach na verloop van tijd overbodig ben en jij een gezonde levensstijl en gezonde eetvaardigheden bereikt. Ik wil zoveel mogelijk kennis met je delen, jou zoveel mogelijk vaardigheden aanleren en jouw je koers laten bepalen vanuit je eigen, intrinsieke motivatie. Op die manier kan je het helemaal zelf en blijvend volhouden. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd en vallen doen we allemaal wel eens (een paar keer). Het gaat erom om zelf weer op te staan en positief verder te gaan.